Spojrzenie marketingowca na
witrynę internetową Firmy Skowroński.
(wybrane fragmenty, bez zdjęć)
Wprowadzenie
Przedmiotem tego opracowania
jest analiza działań marketingowych Firmy Skowroński w roku 2011. Zostaną
przeanalizowane dane pochodzące z wyników sprzedaży drogą elektroniczną, z
Google Analitics i Adwords, Google Webmaster Tools, narzędzi statystycznych
oraz wszelkich innych, których wkład może się przyczynić dla realizacji
głównego zadania tej analizy.
Opis przedmiotu nie zmienił się,
dlatego tutaj zacytuję fragment z ubiegłorocznej Analizy
Przystępując do analizy
wpierw określę jej przedmiot i misję. Firma Skowroński w sieci istnieje jako
witryna internetowa (www.firmaskowronski.com.pl) oraz sklep internetowy
(www.sklep.firmaskowronski.pl). Głównym
celem istnienia strony firmowej jest informowanie o oferowanych produktach i
usługach. Drugim celem jest kierowanie klientów na stronę sklepu internetowego.
Sklep internetowy ma
proste zadanie: sprzedawać produkty Firmy Skowroński. Elementami mającymi
bezpośredni wpływ na realizację tego zadania jest wzrost lub spadek liczby
sprzedanych produktów. Największym zagrożeniem jest nie tylko spadek sprzedaży
ale również zmniejszenie ruchu do witryny sklepu internetowego.
Celem analizy jest opracowanie
strategii marketingowej na rok 2012. We wnioskach umieszczone zostaną propozycje
działań marketingowych, przewidywane koszty, jak i spostrzeżenia, a także
elementy kampanii, które przyniosły oczekiwany skutek. Dla celów analizy
dołączone zostaną wyniki zebrane od 2009 roku wraz z porównaniem.
W Analizie będzie uwzględniony
okres 11 miesięcy od stycznia do końca listopada 2011 roku.
Makroanaliza
Statystyka
Liczba odwiedzin
Rok 2011 jest trzecim rokiem, w
którym pobierane są dane statystyczne wejść na stronę firmową i drugim rokiem
funkcjonowania Sklepu Internetowego. Porównując wejścia internautów na obie
witryny (www.firmaskowronski.com.pl
oraz www.sklep.firmaskowronski.pl
) względem siebie dane statystyczne wykazują, że 60,9% prowadzi na stronę
Sklepu Internetowego, a reszta na stronę firmową. Oceniam, że ta proporcja jest
zadowalająca.
W 2009 roku odnotowaliśmy ok.
4000 odwiedzin naszej strony firmowej (liczone od maja 2009r.). Rok 2010 przyniósł
6500 odwiedzin. W 2011 roku zanotowaliśmy prawie 13500 odwiedzin z czego ponad
10600 unikalnych odwiedzin. Czyli ponad 10 tysięcy odwiedzin nowych klientów,
którzy nigdy wcześniej nie byli na naszej stronie. Jest to zadowalająca liczba
potwierdzająca geometryczny wzrost oglądalności Firmy Skowroński.
Poniższe rysunki przedstawiają
wyniki pobrane z Google Analitics z rozkładem na dane narodowości.
Poniższy wykres pokazuje
podstawowe współczynniki statystyczne. Prawie 78% nowych odwiedzin, oraz niewiele
ponad dwie minuty średniego czasu spędzonego w witrynie, to bardzo dobre
wyniki.
Wnioski
W badanym okresie zaobserwowano
zwiększone zainteresowanie naszymi wyrobami. Pierwszym elementem składowym
naszego sukcesu był zaskakujący wynik sprzedaży w miesiącu lutym. Dlatego:
1.
Rozpoczęcie sezonu przewidujemy w lutym 2012
roku. W związku z tym, w styczniu muszą zostać ułożone i przygotowane:
a.
Nowe kampanie AdWords
b.
Nowe katalogi wyrobów: Nasze Wyroby, rozważyć
opracowanie ogólnej prezentacji lub folderu zawierającego informacje o firmie
wraz z przeglądem zakresu produkcji
c.
Papier firmowy i format druków firmowych,
etykiety firmowe na produkty
d.
Strony internetowe wraz z odpowiednimi
odnośnikami do sklepu,
e.
Katalogi, oraz strony internetowe w wersji
obcojęzycznej
2.
Należy zebrać wszelkie uwagi i wnioski klientów
zgłoszone w ciągu roku i wprowadzić potrzebne zmiany w trzech składowych elementach,
które generują zysk Firmy Skowroński: obsłudze, zamówieniach i dostawie:
a.
Obsługa klienta: odpowiedzi na zapytania
wysyłane pocztą elektroniczną,
b.
obsługa klienta poprzez komunikatory internetowe,
c.
telefoniczna obsługa klienta
d.
składanie zamówienia – metody i formularz
e.
czas realizacji
f.
reklamacje
Wprowadzenie
powyższych zmian narzuca termin spotkania wszystkich odpowiedzialnych osóm w
celu zebrania opinii i utworzenia rozwiązań napotkanych problemów już w grudniu
tego roku. Po zebraniu uwag będzie można usunąć napotkane problemy zanim
rozpocznie się sezon. Na końcu tego opracowania zaproponowałem kilka kwestii
mających na celu usprawnienie obsługi klienta. Dodam , że są one podręcznikowe
i podobne kwestie poddawane są dyskusji w modelowym przedsiębiorstwie.
Mikroanaliza
Wykorzystane zostaną dane
zebrane w Google Analitics oraz Google Webmaster Tools
Google Analitics oraz Webmaster Tools
Źródła odwiedzin
Zgodnie z poniższym wykresem 77%
wejść na naszą stronę pochodzi z wyszukiwarek. 13 % ze stron internetowych
które publikowały adres Firmy Skowroński, oraz niecałe 10 % wygenerowane
zostało przez klientów którzy weszli na naszą stronę internetową wpisując adres
w wyszukiwarce. Ostatni współczynnik świadczy o znajomości brandu i mocnej
marce Firmy Skowroński.
Poniższa tzw. chmurka
przedstawia źródła odwiedzin jakie wygenerowały wejścia na nasze strony
internetowe. Największe to: wyszukiwarka Google (nie ma tu zaznaczonych wyników
innych wyszukiwarek), odwiedziny bezpośrednie oraz płatne wejścia z kampanii AdWords
W płatnych reklamach najbardziej
wyróżniała się Kampania promująca Sztachety wyświetlająca reklamy na terenie
Polski.
Słowa kluczowe
Słowa kluczowe zamieszczone
poniżej ukazują frazy, które klienci wpisali w wyszukiwarce internetowej a
następnie weszli na stronę firmową lub stronę Sklepu Internetowego.
Poniższe frazy wyświetlane były
w płatnych reklamach AdWords
Należy uwzględnić wszystkie
popularne słowa z grupy bezpłatnych w kampaniach płatnych, tak aby uzyskać maksymalną
skuteczność i trafność wyszukiwań.
Na uwagę zasługuje fakt, że
jesteśmy w sieci rozpoznawani jako producent ogrodzeń plastikowych. Rezygnacja
z tego typu słowa klucza, jak i rezygnacja z oferowania sztachet plastikowych,
które można użyć w konstrukcji ogrodzeń
przyczyni się do zmniejszenia ruchu na naszych stronach. Na uwagę zasługuje
jednak fakt braku większego zysku ze sprzedaży kompletnych systemów
ogrodzeniowych i w związku z tym dużego współczynnika odrzuceń, gdy klient nie
trafił na to czego szukał w Internecie. Rezygnacja ze sprzedaży Ogrodzeń
Plastikowych jako gotowych elementów będzie miała negatywny wpływ na naszą
oglądalność ale równocześnie przyczyni się
do zwiększenia czasu przebywania na stronie, jej wiarygodności.
Taka popularność frazy
ogrodzenia plastikowe jest spowodowane decyzją z 2009, w której postanowiono
zorganizować agresywną kampanię skonkretyzowaną na ogrodzeniach. `
Treść
Poniżej przedstawione zostały najczęściej
oglądane strony poczynając od strony głównej, która jak zwykle jest
najpopularniejsza.
W pierwszej kolumnie mamy tytuł
strony, w drugiej liczbę wejść na stronę. Trzecia kolumna to unikalne
odwiedziny – czyli nowe wejścia klientów, następna kolumna to średni czas
spędzony w witrynie. Współczynnik odrzuceń to procent osób, które weszły na
jedną stronę i nigdzie indziej. Często mogą to być klienci, którzy szukali
konkretnej informacji i na niej poprzestali. Współczynnik porzuceń oznacza %
osób, które skończyły przeglądanie naszej witryny na danej stronie.
Analizując te dane możemy
określić które strony nie spełniły oczekiwań klientów. Strona z dużym
współczynnikiem odrzuceń posiadająca krótki czas przebywania na stronie,
oznacza że klient nie znalazł na niej nic interesującego. Jedną z takich stron
będzie z całą pewnością strona z profilami okrągłymi . Znajduje się na niej
mało treści, jeden mały obrazek, co należałoby uwzględnić poprawiając treść
takiej strony.
Na uwagę zasługuje czas spędzony
na stronie z zastosowaniem sztachet plastikowych, czyli dawna strona z
ogrodzeniami plastikowymi. Tu klient przebywał najdłużej.
Wnioski
Źródła odwiedzin to niemal pole
bitewne na którym liczy się ten kto zajmuje możliwie największą pozycję. Należy
kontynuować powiększanie naszej pozycji w sieci, katalogach, portalach
branżowych. Do tej pory byliśmy wszędzie tam gdzie klienci trafiali dzięki
telewizyjnym reklamom (allegro, tablica.pl), albo tam gdzie „nie należy nie być”
(facebook). Takie działania zamierzamy kontynuować choćby poprzez ostatnio
podjętą decyzję o zarejestrowaniu się w płatnych moderowanych katalogach
internetowych.
Analizując słowa kluczowe,
należy dodać je do słów kluczowych, które będą wywoływać płatne reklamy
AdWords.
Z analizy treści witryny wypływają
następujące wnioski. Uzupełnić strony zawierające informacje o produktach o
nowe zdjęcia, uwagi dotyczące montażu, instrukcje użytkowania albo artykuły.
Należy zauważyć, że w pytaniach klientów często powtarzają się właśnie tematy
związane z montażem naszych wyrobów. Należy również odświeżyć wygląd głównej
strony firmowej.
Kampanie Adwords
Cele
Kampanie AdWords prowadzą
głównie na stronę Sklepu Internetowego oraz na stronę firmową. Każda grupa
produktów oraz witryna ma swoją oddzielną kampanię lub nawet konto.
Koszty
Wyróżnimy dwa rodzaje kosztów w
zależności od celu kampanii: strona firmowa oraz strona Sklepu Internetowego.
Wnioski
W przyszłym roku również
zamierzamy promować naszą firmę oraz Sklep Internetowy w AdWords. Należy
przewidywać, że na reklamę również wydamy ok. 1 000 zł. Można rozważyć i
spróbować wykorzystać darmowe kupony AdWords, z tym, że koszty założenia każdej
kampanii wynoszą ok. 300zł gdyż związane są z dużą ilością wymaganego czasu.
Jeśli w przyszłym roku nie
będziemy reklamować Ogrodzeń Plastikowych oraz Węży, które z racji dużej
konkurencji są kosztowne (ponad 0,20zł za kliknięcie), wówczas koszty mogą
okazać się mniejsze.
Należy założyć zwiększenie
działań konkurencji, a co za tym idzie koszty reklamy katalogu Nasze Wyroby
może się zwiększyć nawet do 600zł.
Wnioski
Analiza marketingowa
podsumowująca rok 2010 określiła trzy główne miejsca gdzie możemy znajdować
klientów:
1/3 klientów przychodziła na
stronę Sklepu Internetowego z głównej strony firmowej. Ten tzw. współczynnik
konwersji chcieliśmy utrzymać poprzez umieszczenie na stronie firmowej linków
prowadzących do strony z danym produktem w naszym Sklepie Internetowym
1/3 źródeł odwiedzin została
wygenerowana z kampanii reklamowej Adwords.
Pozostała część klientów
znalazła naszą stronę i złożyła zamówienie przeglądając branżowe strony
internetowe, społecznościowe, blogi itp. W tej kategorii postanowiono
powiększyć zaangażowanie Firmy Skowroński w celu powiększenia obrotów firmy.
Nadal zamierzam kontynuować przyjętą strategię.
Napotkane problemy
W trakcie tworzenia analizy napotkano kilka problemów na
które należałoby zwrócić uwagę. Oto one:
- Instrukcja obsługi/sposób montażu. Dla zapewnienia lepszej wartości treści na stronie[2], wydłużenia czasu odwiedzin oraz odpowiedzi na powtarzające się pytania, do produktów należałoby dołączyć informację dotyczącą montażu. Zgodnie z prawem, każdy produkt sprzedawany w Polsce powinien mieć polską etykietę. Etykieta powinna zawierać informacje o producencie, warunkach bezpieczeństwa, przeznaczeniu. Jeśli do produktu nie jest dołączona instrukcja obsługi, to powinna być przekazywana na życzenie klienta.
- Korzyść – publikacja poradników w klienci.pl. Każdy z poradników, instrukcji może być publikowany w sieci równocześnie reklamując produkt.
- Czas realizacji. Dołożyć wszelkich starań aby dotrzymywać czasu realizacji zamówienia lub na bieżąco informować o jego statusie w przypadku opóźnień
- Odpowiedź klientom. Usprawnić lub poszerzyć możliwość stawiania pytań poprzez komunikatory. Być może opublikować w zakładce kontakty linki do profilu do nk.pl, facebooka.
- Dostawy. Rozważyć czy istnieją przesyłki które mogą być wysyłane taniej. Mieć na uwadze klientów którzy wielokrotnie zwracali uwagę na duże koszty wysyłki.
[1]
Nie dotyczy ostatniego doładowania promocyjnego, po wpłacie 100zł oczekujemy na
dodatkowe środki na koncie.
[2]
Działanie ma mieć wpływ na powiększenie średniego czasu spędzonego w witrynie,
udzielenie odpowiedzi na zapytania klientów, zapewnienie wymogu narzuconego
przez UE dotyczącego produktów sprzedawanych na jej terenie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz